18 grudnia 2023
Administrator Dev
Z życia firm

Polski rynek jest w trakcie transformacji 4.0 i radzi sobie z tym nie najgorzej. Mając na względzie raport Międzynarodowej Federacji Robotyki, opublikowany w październiku 2022 roku, zajmujemy 15 miejsce w kategorii dynamiki wzrostu robotyzacji. Na czołowych pozycjach plasują się kolejno: Singapur, Korea Południowa i na trzecim miejscu Japonia.

Odwiedziliśmy zatem Targi Irex w Tokio, aby przyjrzeć się, czy zaszczytne trzecie miejsce dla Japonii będzie choć trochę widoczne w prezentacjach wystawców. Nasza opinia? Wśród wystawców mieliśmy okazję podziwiać produkty takich marek jak Yamaha, Kawasaki, Nachi, Yaskawa, Panasonic, Nikon. Tu jak zwykle widoczna jest precyzja wykonania, możliwość dopasowywania opcji do potrzeb klienta.

Poza wizualną oceną rozwiązań technicznych otrzymaliśmy także informację, że zastosowanie automatyzacji do produkcji prezentowanych wyrobów sięga ok. 70%. To świetny wynik! Nie wyklucza się całkowicie czynnika ludzkiego, ale znacząco go wspiera, zwiększając tym samym wydajność i bezpieczeństwo pracy. Poza tym to świetna reklama dla japońskich robotów. Otrzymujemy bowiem komunikat, że warto inwestować w robotyzację, bo sami są przykładem, że się to sprawdziło.

Na targach widzieliśmy głównie rozwiązania z rynku azjatyckiego, ale nie zabrakło europejskich akcentów, przykładem były roboty niemieckiej firmy KUKA. W Tokio interesowały nas także nowinki mechaniczne stosowane w robotach, które mieliśmy okazję podziwiać na stanowisku japońskiego KUFUSHA, brytyjskiego Unitree Robotics, czy chińskiego DEEP ROBOTICS. Ta część pracy inżynierów wydaje się być wizualnie podobna. Różnice tkwią jednak w szczegółach technicznych, jak np. zastosowanym wyposażeniu do monitorowania terenu i zbierania danych, czy dostosowaniu robota do pracy w środowisku wodnym.

Mieliśmy również okazję usiąść w autonomicznym pojeździe, który testowany jest już w kilku krajach Azji i Europy. To zastanawiające, czy za kilkanaście lat w Polsce takie pojazdy będą już poruszały się po naszej infrastrukturze, jak zostaną dostosowane przepisy drogowe do nowych rozwiązań technologicznych. Czy prawo jazdy będzie jeszcze zasadne?

Tekst i zdjęcia: Anna Rusiecka – Prezes Zarządu Experteam Sp. z o.o.